XXIII

Tack för att ni har fått mig till att skratta. Tack för att ni har
tillfredställt den dagliga kvoten av ögongodis som en hormonell
tonårstjej behöver. Tack för att du inte märker mig när jag stirrar på
dina brunbrända vadmuskler och svettdropparna som ligger som glittrande
pärlor längs din hårlinje när du springer över idrottsplanen.

Tack för att du inte märker mig alls.

Tack för att du höll mig så hårt den sommaren för två år sedan. Tack för
att du lät mig få komma nära. Tack för att du inte blev arg när jag vann
över dig när vi spelade TV-spel, och tack för att du lät mig få sova på
din soffa den kvällen då det regnade så kraftigt och vi stannade uppe
tills klockan var fyra på morgonen. Tack för att jag fick låna den
orangea t-shirten som gick långt ner över mina lår, den natten då du
skrattade och sa att jag var kort.

Tack för alla gånger du sa att jag var söt. Tack för alla de gånger du
har hållit om mig då vi har kollat på skräckfilm och du var en varm famn
när jag blev rädd.

Tack för att du ville lyssna på mig när jag läste högt ur barnböcker.
Tack för att du aldrig skämdes över mig. Tack för blommorna du gav mig –
tulpaner, min favorit. Tack för den gången då vi lekte dunkgömme vid
konsthallen, och den gången då vid stod nere vid havet, den
sommarkvällen i juli.

Tack för den gången då du övertalade mig till att cykla och möta dig i
skogen, då när du sa att det var fint väder, även fast regnet föll i
stora, tunga droppar från himlen, då vi tog skydd i busskuren med
tidtabellen från 1995, och vi skrattade nervöst. Tack för att du följde
med mig hela vägen hem, över blöta vägar och genom skyfallet.

Tack för att dina ögon lyste så mycket när du pratade med mig. Tack för
att du kramade mig så hårt.

Tack för att du lyssnade på mig, för att du stirrade på mig, för att
våra blickar möttes, för att du gav mig hopp om att jag inte alltid
skulle vara ensam.

Tack för alla de gånger du har fått mig till att citera låttexter på
facebook: ”It’s you, it’s you, it’s all for you”, ”Kiss me if you wanna
be loved” och ”If the plane goes down, damn, I’ll remember where the
love was found.”

Tack för alla tårar du har gett mig. Tack för alla smsen du aldrig
svarade på. Tack för att du inte talar med mig längre. Tack för att i
alla fall en av oss är lycklig, och hälsa din flickvän att jag tackar
henne för att i alla fall någon kunde göra dig nöjd.

Tack till alla män som aldrig funnits i mitt liv.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0